Of the Feasibility of a Technocrat Governability Project: proposed amendment to the Constitution number 194/2016 – the PEC of the diploma

Authors

  • Ronaldo de Albuquerque Agra Universidade de Buenos Aires, (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.53323/resenhaeleitoral.v20i2.83

Keywords:

Technocracy, Democracy, Proposal for Amendment to the Constitution, University Degree

Abstract

On March 15, 2016, Deputy Irajá Abreu (PSD-TO) presented a Proposed Amendment to the Constitution (PEC) which requires a University Degree for candidates of Executive and Legislative positions. It suggests that a Diploma makes the representative more prepared to perform public positions; however, this technocratic ideology, in view of the high illiteracy rate in Brazil, renders ineffective the application of the PEC and, moreover, undermines popular sovereignty. Based on statistical data and bibliographical research, we will analyze the feasibility of approving this PEC, pondering the favorable and contrary arguments, based on popular sovereignty and the constitutional principle of representation. The method of approach was hypothetic-deductive. The procedure method was statistical-comparative. The research techniques used were documentary and bibliographical. The bibliographical revision was based on doctrinal works and articles extracted from Internet sites.

Author Biography

Ronaldo de Albuquerque Agra, Universidade de Buenos Aires, (Argentina)

Especialista em Processo Civil pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Pernambuco, (Brasil). Especialista em Direito Eleitoral pela ESA/PE (Escola Superior de Advocacia). Aluno do Curso de Doutorado em Processo Constitucional pela UBA (Universidade de Buenos Aires). Advogado. Profissional Liberal.

References

BRETAS, Valéria. As 30 cidades onde quase metade da população é analfabeta. Revista Exame, São Paulo, ed. 1097, 09 set. 2015. Disponível em:

<http://exame.abril.com.br/brasil/as-30-cidades-onde-quase-metade-da-populacao-e-analfabeta/> Acesso em: 14 set. 2016.

BULOS, Uadi Lammêgo. Curso de direito constitucional. 02a Ed. São Paulo: Saraiva, 2008.

DRUCKER, Peter F. Capitalism Society. New York: Harper Collins. Publishers, 1993.

FACHIN, Zulmar. Coord; Acelino Rodrigues Carvalho. Direitos Fundamentais e Cidadania. São Paulo: Método, 2008.

FERREIRA FILHO, Manoel Gonçalves. Curso de direito constitucional. 31a Ed. São Paulo: Saraiva, 2005.

FERREIRA, Pinto. Curso de direito constitucional. 07a Ed. São Paulo: Saraiva, 1995.

HAMILTON, Alexander; MADISON, James; JAY, John. El Federalista. FCE: México,1994.

MONTESQUIEU, Charles de Secondat Baron de. O espírito das leis. Tradução: Cristina Murachco. 03a Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

MORAES, Alexandre de. Direito Constitucional. 25a Ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MORAES, Cacau. Vereadores eleitos terão que participar de curso preparatório para a atividade parlamentar. Jornal O Correio, São Paulo, 22 nov. 2016. Disponível em: <http://www.ocorreio.com.br/noticias/14438/vereadores-eleitos-terao-curso-para-a-atividade-parlamentar> Acesso em: 02 dez. 2016

NOVELINO, Marcelo. Hermenêutica Constitucional. Editora Jus Podivm. Bahia, 2008.

REALE, Miguel. Filosofia do direito. 16a Ed. São Paulo: Saraiva, 1994.

SANCARI, Sebastián. La participación politica en la Argentina contemporánea. 01a Ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: La Ley, 2016.

SARTORI, Giovanni. Elementos de teoria política. Alianza: Madrid, 1992.

SILVA, José Afonso da. Curso de direito constitucional positivo. 12a Ed. São Paulo: Malheiros, 1996.

STRECK, Lenio Luiz. Ciência política e teoria do estado. 07a Ed. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2010.

TAYLOR, Frederick Winslow. Princípios de administração científica. 08a Ed. São Paulo: Atlas, 1990.

Published

2016-07-01

How to Cite

AGRA, R. de A. Of the Feasibility of a Technocrat Governability Project: proposed amendment to the Constitution number 194/2016 – the PEC of the diploma. Resenha Eleitoral, Florianopolis, SC, v. 20, n. 2, p. 109–126, 2016. DOI: 10.53323/resenhaeleitoral.v20i2.83. Disponível em: https://revistaresenha.emnuvens.com.br/revista/article/view/83. Acesso em: 21 nov. 2024.